Dag 6 Triacastela - Sarría

13 oktober 2023 - Sarria, Spanje

Ik mag vandaag met Michel lopen. Hij is volledig blind en moet dus volledig vertrouwen op mijn ogen.

We hebben vandaag de keuze tussen twee routes, een lange route via Samos waar een prachtig klooster staat en een korte route. Alle routeboekjes geven verschillende afstanden aan voor de lange route varierend tussen de 21 en 28 km. De opdracht is om met je koppel te bepalen of het kort of lang wordt, waarbij degene die kort wil bepalend is.

Ik wil graag kort, omdat de laatste dagen met veel klimmen al veel van mijn kwakkelende lijf heeft gevraagd en Michel sluit zich daarbij aan.

Omdat er kennelijk niet veel op de route is qua horeca ontbijten we in een barretje vlakbij de albergue.

Aan het eind van het dorp splitst de weg zich in de lange en korte route. Op de paaltjes staat aangegeven dat de korte route 12,5 km is en de lange route 19,5.

Ik vind 12,5 wel heel weinig, dus uiteindelijk slaan we toch linksaf naar de lange route via Samos.

Het is een pittige route qua begeleiding. Veel smalle paden en afdalingen met uitstekende en losse rotsen en stenen, waardoor ik voor Michel moet lopen. En ik heb helaas alleen ogen voor en niet achter.

In Samos lunchen we even. Als we Samos uitlopen ligt er links van de weg waar we lopen een pad. Deze is van de weg gescheiden door een lage vangrail. Het pad is smal dus Michel loopt achter me, maar net niet helemaal recht achter me en als hij met zijn voet rechts probeert te peilen hoeveel hij nog naar rechts kan raakt hij uit balans en valt over de vangrail. Ik help hem overeind en zie dat hij zijn scheenbeen wat geschaafd heeft. Ik baal ongelooflijk, maar Michel reageert gelukkig relaxed.

Onderweg neem ik weinig foto's, want daar kom ik eigenlijk bijna niet aan toe.

20231012_135124

Het is na Samos nog steeds een heel eind, maar we slaan ons er doorheen.

Mijn Samsung Health geeft bij aankomst aan dat we ruim 28km gelopen hebben!

We zijn moe, maar ook zeer voldaan. Dik trots dat we het gered hebben met elkaar geven we elkaar een dikke knuffel bij aankomst. Dit was wel 'by far' de meest intensieve dag van deze camino.

1. Tilly:
    13 oktober 2023
    Uitdagende dag geweest begrijp ik, maar jij (jullie) hebben het geflikt en daar mag je eg trots op zijn 😘
  2. Ingrid:
    13 oktober 2023
    Wat ontzettend vervelend dat Michel gevallen is, wat zul jij gebaald hebben.

Heel stoer dat jullie toch uiteindelijk de lange route hebben gelopen.
    Wel vervelend dat je nog steeds niet fit bent.

Fijne avond en weer een fijne dag morgen😘
  3. Jiska:
    13 oktober 2023
    Toppers! Wat een ervaring..
  4. Peter:
    13 oktober 2023
    Mooie wandeling door Samos he! Goed bezig, geniet van de wandeling ik van je dagboek en belevenissen
  5. Ⓜ️Marleen Kaarsemaker - van der Kuip:
    13 oktober 2023
    Wat een avontuur en belevenissen.....!