Dag 12 Arzúa - O Pedrouso

18 oktober 2023 - Pedrouzo, Spanje

De dag begint met een beetje regen. Ik heb nog geen zin om mijn poncho aan te trekken, maar na een paar 100 meter naar het ontbijttentje besluit ik na het ontbijt toch echt maar de poncho wel aan te trekken.

Mijn ontbijt bestaat uit een enorme croissant, een kopje thee en jus d'orange.

20231018_082119

Ik loop vandaag weer met Vincent. De eerste 1,5 uur lopen we in de regen. We gaan daarna even een kopje thee en warme chocolademelk drinken. In het barretje hangt op een stuk hout de volgende spreuk 'el turista exige, el pelegrino agradece', hetgeen vertaald naar het Nederlands betekent 'de tourist vraagt, de pelgrim bedankt'

Ik denk dat de pelgrims die ver voor Sarria gestart zijn precies begrijpen wat hiermee bedoeld wordt.

20231018_113014

Als we weer weglopen is het droog.

Maar de weg onderweg is nat en op sommige plekken is het goed uitkijken waar je je voeten neerzet om niet weg te glibberen. We hebben een mooi gesprek terwijl we aan de wandel zijn, waardoor de tijd snel gaat.

20231018_09352120231018_100936

Het voordeel van de regen is dat de eucalyptusbomen zo heerlijk ruiken. Vorig jaar kostte het me moeite om ze te ruiken, maar vandaag kan ik er niet omheen. Zo af en toe komt er een hele vleug 'zo in mijn sas met Badedas' voorbij. Heerlijk! Net als de geur van laurier.

20231018_103131

We lopen vandaag een kleine 20 km. Ongeveer 5 à 6 km voor het eind gaan we even lunchen. Ik eet de soep van de dag, zijnde een tomatensoep met witte bonen. Ik denk dat er alleen op mijn bord al een heel blikje witte bonen zat. Een lekker stevige bodem dus voor het laatste stukje van de route.

20231018_134040

Na de lunch loop ik weg in mijn tshirt. Het is wat aan de frisse kant, maar te doen. Helaas begint het even later toch weer te regenen en moet de poncho weer aan.

20231018_150703

Aangekomen in de albergue ben ik begonnen met een heerlijke warme douche en daarna heb ik lekker veel spullen in de wasmachine en droger gestopt, waardoor ik nu in een heerlijk schoon slaapshirt lig en mijn handdoek weer lekker fris ruikt.

Morgen lopen we tot net voor Santiago. Weer een kort dagje van max 15 km. Waarschijnlijk alleen wel weer met de hele dag regen. Tot nu toe is het weer veel beter dan ik verwacht had in deze periode van het jaar. Morgen dus maar weer even zien wat de dag brengt.

1. Roel van der Meulen:
    19 oktober 2023
    Mooi verhaal weer. Op de één of andere manier komt de spanning van "er bijna zijn" mooi over.
    Succes het laatste stuk!!