Dag 6 Pamplona - Uterga

28 augustus 2022 - Uterga, Spanje

De slapeloze nachten beginnen zich te wreken. De afgelopen dagen liepen James, Anja en ik ongeveer in hetzelfde tempo. En als je bedenkt dat James een militaire achtergrond heeft is dat best knap te noemen. Hij loopt met het grootste gemak met een backpack van 20 kilo en heeft echt alles bij zich wat je medisch maar nodig kunt hebben (hij heeft ook een medische achtergrond). Ik denk dat hij bijna in staat moet zijn om ter plekke een operatie uit te voeren.

20220828_06591220220828_07094920220828_07493420220828_08593620220828_08595320220828_101404

Mijn lijf wil niet vooruit vandaag en ik raak steeds achterop. Mijn tranen zitten hoog, want ik ben zó moe. Ik voel niet de neiging om ze bij te houden, maar realiseer me wel dat er vandaag waarschijnlijk een moment komt dat onze wegen zich splitsen.  Nu had ik de gedachte gisteren al dat ik een dezer dagen een tijdje alleen verder wil. Het is fantastisch om met zulke leuke en lieve mensen te lopen, maar zo kom ik niet toe aan waar ik voor ben gekomen. Ik hoef er van mezelf niet over na te denken wanneer dat moment komt, want ik geloof dat ik wel zal voelen als het zover is.

Er staat me nog een aardige klim te wachten naar de Alto del Pérdon. Daar bovenop de berg staat een kunstwerk waar ik al 3 jaar naar uitkijk om die te gaan zien.

Net voor de klim lopen we een klein schattig dorpje in (Zariquiequi) met een prachtig kerkje. Ik zie Anja al uit het kerkje komen en ga ook even een kijkje nemen. James is nog binnen en ik vertel hem dat ik waarschijnlijk alleen verder zal lopen, omdat ik hen niet op wil houden. Als ik naar het altaar in het kerkje loop, breek ik. Door de wierrookgeur in de kerk wordt onverwacht oud zeer aangeraakt. In combinatie met mijn zere en vermoeide lijf vloeien de tranen rijkelijk. Gelukkig zijn James en Anja er om me op te vangen. Ze zeggen 'the camino will provide' (de camino zorgt voor je). Ik weet gelijk waarom ik vandaag én op dit moment nog bij hen ben en zij bij mij.

Na een rustpauze staan we op om richting de top te klimmen. Ik voel me lichter nu ik een stukje van mijn last een weg naar buiten heb kunnen geven.

De weg naar boven is wederom pittig, zeker omdat het ondertussen erg heet is. Maar het levert wel prachtige vergezichten op.

20220828_102945

Onderweg naar boven komen we een groep mensen tegen met een groot kruis en een Mariabeeld. Kennelijk is er elke maand een open kerkdienst op de berg. De dienst hebben we gemist, maar we konden nog wel getuige zijn van de stoet mensen met het Mariabeeld (dat 3km de berg af moest worden getild)

20220828_120348

Uiteraard maken we boven foto's en we rusten nog wat. Want vanaf de top komt er een behoorlijk steil stuk naar beneden (what comes up, must come down)

20220828_12062620220828_12090320220828_12115420220828_12361820220828_125302

In het dorpje na de top Uterga pakken we op mijn verzoek nog een pauze in de schaduw op een grasveld. Hier komen we ook Gertrud weer tegen. Zij heeft een Albergue geboekt in dit dorpje en we lopen met haar mee om ook even wat te eten. James en Anja willen graag doorlopen, maar ik merk aan alle kanten dat mijn lijf rust nodig heeft. En bij het zien van de tuin weet ik dat ik hier moet blijven en afscheid ga nemen van James en Anja. Grappig is wel dat ook Birgit in deze albergue verblijft.

Na wat te hebben gegeten wisselen we nummers uit en ga ik mijn bed opzoeken. Om vervolgens het douche-was ritueel uit te voeren. De camino is zeer overzichtelijk qua dagprogramma: 'Eat, sleep, walk, repeat'

Terwijl ik deze blogs schrijf krijg ik een appje van Anja dat ze zijn aangekomen, maar dat ze kapot zijn. Het laatste stuk was heet en zwaar. Ik ben heel blij dat mijn gevoel klopt en ik ernaar geluisterd heb.

1. Erik te Loo:
    28 augustus 2022
    Zoals je het beschrijft beginnen de Camino en jij elkaar steeds beter te begrijpen… Goed dat je uit de trein stapt om naar je lichaam te luisteren. Ultreia!
  2. Anita:
    28 augustus 2022
    Elke dag lees ik jouw mooie verhaal! Wat maak jij veel mooie dingen mee!! En ook emotioneel en zwaar soms. Heel veel succes en plezier! Hopelijk slaap je vannacht wat beter. 🍀😘
  3. Ingrid:
    28 augustus 2022
    Poeh, wat een zware tocht niet alleen lichamelijke maar ook psychisch. Mooi om te lezen dat dingen niet voor niets op je pad komen. Hopelijk slaap je beter vannacht. Dikke knuffel😘🤗
  4. Tilly:
    ❤️
  5. Peter:
    28 augustus 2022
    Weer een mooi verhaal en langzaam aan verdampt het moeten op je camino!
  6. Eric-Jan:
    28 augustus 2022
    Heel verstandig schat, blijf goed luisteren naar lichaam en geest.
  7. Martijn:
    28 augustus 2022
    ‘The Camino will provide’ - mooi!
  8. Ⓜ️Marleen Kaarsemaker - van der Kuip:
    28 augustus 2022
    He lieverd, was het fijn in de tuin te verblijven? Gaf het energie? Naast je wasje enzovoorts ritueel, kun je dan ook nog even genieten van een avond in de tuin met of zonder fijne mensen om je heen? Of ben je te moe en is het al snel tijd om te gaan slapen? Enne so far: you did it!!!! Blijf zien wat je ❤️ ziet, prachtig! Wij genieten hier mee met jou. Slaap lekker!
  9. Hermien:
    29 augustus 2022
    Zal vast prachtig zijn om na 3 jaar dit schitterende kunstwerk te zien met eigen ogen. Geniet lekker na in de tuin en slaap heeeeeel lekker .
  10. Veronique Stern:
    29 augustus 2022
    Volg je gevoel! Wat fijn dat je dit deelt met ons. ❤️
  11. Roel van der Meulen:
    29 augustus 2022
    Mooi verhaal weer, net of we erbij zijn.
    Volg je gevoel, dat is meestal het beste.
    Ik hoop dat je een beetje hebt kunnen rusten.
  12. Helen:
    29 augustus 2022
    Mooi geschreven Antoinette, altijd goed om naar je lijf te luisteren. Hopelijk heb je een goede/betere nachtrust gehad. 🍀❤️