Dag 42 Palas de Rei - Ribadiso da Baixo

3 oktober 2022 - Ribadiso, Spanje

Vandaag diende het thema afscheid nemen zich aan in mijn gedachten. Ik heb al heel lang moeite met afscheid nemen, van mensen, van spullen, van situaties. Ik denk dat ik daarom op feestjes ook vaak degene ben die het licht uit doet, omdat ik gewoon geen afscheid kan nemen van een gezellige avond. En mijn huis daarom veel te vol staat met spullen.

Nu ik er hier toch alle tijd voor heb, wil ik er wel eens langer bij stilstaan. Maar steeds als ik er over na wil gaan denken dwalen mijn gedachten een andere kant op. Na een aantal keren laat ik het los. Kennelijk is het nu nog niet de tijd om een antwoord te vinden op de vraag waarom ik moeite heb met afscheid nemen. Ik realiseer me wel dat ik met dit thema al aardig heb mogen oefenen op de camino. Want ik heb al zoveel mensen ontmoet die ik waarschijnlijk nooit meer ga zien. En dat gaat me best goed af.

Alleen mijn camino vrienden waar ik de eerste 2 weken mee gelopen heb, kosten me moeite om los te laten. Ik vind het zo jammer dat ik hen niet meer ga zien in Santiago. Kennelijk speelt me verbonden voelen een rol bij het afscheid nemen. Wat natuurlijk ook weer zo logisch is als wat.

Ik denk dat het universum me vandaag het zware gevoel dat ik kan ervaren bij het afscheid nemen extra wilde laten ervaren. Want alles voelde zwaar vandaag. Elke klim, hoe groot of klein, voelde zwaar en mijn backpack voelde alsof iemand er stiekem extra kilo's in had gestopt. Kortom, 25 kilometer is dan best een eindje. Ik heb echt geprobeerd te genieten van vandaag, vooral omdat het bijna klaar is, maar het voelde ook wel wat als overleven. Vooral de laatste 5 kilometer, waar mijn teen duidelijk liet merken hier niet meer zo van gediend te zijn.

Goed, maar even vanaf het begin. Ik vertrek net als gisteren om 6.40 uur. Het is al snel drukker dan gisteren. Na 1,5 uur stop ik om wat te eten. Ik neem een kopje thee en laat me verleiden tot een stukje Torta di Santiago. Daar moet ik als ik thuis kom maar gauw eens een receptje van gaan zoeken, want ik vind het heerlijk. Het is een korte zit, want er is alleen een terras buiten en om 8 uur is het nog best fris.

Ik kom overal smalle huisjes tegen op palen. Heb ooit gelezen waar die voor zijn, maar ik ben het vergeten. Ik heb dus nog wat huiswerk te doen, want ik ben er wel nieuwsgierig naar.

20221003_064524

Van de zonsopgang zie ik niet heel veel vandaag, want ik loop op het moment dat de zon opkomt in het bos. Ik geniet wel van een prachtige sterrenhemel als ik net onderweg ben. Het lukt me niet om deze vast te leggen op camera.

20221003_08221820221003_08271120221003_08524820221003_08591620221003_09091620221003_09064520221003_09095920221003_09211920221003_095502

Rond 10 uur arriveer ik in Melide. Best een grote stad. Daar neem ik nog even een pauze. Ik schuif aan bij een dame (Lilly) die ik onderweg een paar keer tegen ben gekomen, een Chinese die al 15 jaar in Australië woont (en zich verontschuldigd voor haar slechte Engels). Ze is gestart in Sarria en is zwaar onder de indruk van het feit dat ik al 6 weken aan het wandelen ben. Ik laat haar mijn credencial (pelgrimspaspoort) zien met alle stempels tot nu toe.

Ik zie haar niet meer onderweg.

20221003_10022320221003_10044720221003_10135720221003_113719

Nog voor het middaguur is het minder dan 50km te gaan tot Santiago. Wat gaat het nu ongelooflijk snel!

20221003_114002

Ruim een half uur later kom ik langs een kerkje waar ik naar binnen loop om een stempel te halen. Het is in Boente. De vrijwilliger die er zit vertelt dat dit tijdens de periode van de Spaanse griep gedurende 2 jaar het eindpunt is geweest van de camino. Santiago zat toen op slot (ze kenden toen kennelijk ook al een soort van lockdown). De man geeft me een soort bidprentje mee van Sint Jacob, zodat hij me kan bijstaan onderweg.

20221003_12205220221003_12215720221003_12275220221003_12282120221003_130124

Net voor ik Ribadiso da Baixo inloop krijg ik een appje van Anja. Ze vertelt me dat ze woensdag nog in Santiago is om mij daar te ontvangen en te vieren dat ik in Santiago ben. Wauw, ik moet zo huilen. Ik voelde al de hele dag dat ik haar misschien nog wel zou gaan ontmoeten, maar durfde er niet op te hopen. Dit is echt belangrijk voor me!

Om 14 uur ben ik, na een laatste klim die ik enerzijds vervloek, maar anderzijds bedenk dat ik die morgen niet meer hoef te doen, bij albergue Milpes. Ik kom net na Mieke aan. Om me wat op te peppen vertelde ze me onderweg al dat ze bij deze albergue een heerlijk terras hebben met prachtig uitzicht én een koud voetenbad.

Nou, ze heeft niets teveel gezegd. Na het douchen delen Mieke en ik een wasmachine, zodat ik ook mijn vest en jackje weer een keer kan wassen.

Daarna bestel ik een sangria en ga met mijn voeten in het voetenbadje hangen. Dat is echt de hemel!! Wat een genot.

20221003_145742

In de avond ontstaat er een spontaan groepsdiner. Erg gezellig en we zitten tot bijna 21 uur buiten. Weliswaar met een vest aan, maar nog wel steeds in korte broek. Top toch in oktober?!

Nu gauw slapen. Nog 2 dagen te gaan!

1. Ⓜ️Marleen Kaarsemaker - van der Kuip:
    3 oktober 2022
    Oooooh je bent echt al zo ver......zet 'm op, geniet volop van deze fase! X
  2. Tilly:
    3 oktober 2022
    Onder de 50 kilometer! Wauw! Nog 2 dagen lopen en dan wandel je Santiogo binnen. Wat een reis!!
  3. Kristīne:
    3 oktober 2022
    Ach wat gaat het snel. Ik was al zo gewend geraakt aan je mailtjes die ik kreeg als jij iets gepost had ha ha ;)

Veel plezier nog de laatse dagjes daar!!
  4. Dave:
    3 oktober 2022
    Nog minder dan 50 km. Tjonge wat heb jij een reis gemaakt! Zo vol bewondering, verwondering en inspiratie lees ik over jouw reis. Ik ga je reisverslagen straks toch nog echt missen. Maar voor zover het is, wens ik jou nog super mooie en inspirerende wandeldagen. Geniet ervan, zelfs in je korte broek in oktober😃.
  5. Ingrid:
    3 oktober 2022
    Zo dat is nog eens een mooi voetenbad, heerlijk na zo'n dag lopen en fijn voor je teen. Wat bijzonder en ontzettend lief dat Anja woensdag op je wacht.
    Zet 'em op de laatste loodjes en vergeet niet te genieten. 😘
  6. Menke Plate:
    3 oktober 2022
    Wat zie je er goed uit ! Heerlijk om je foto te zien !
  7. Marian Florissen-Schuurman:
    3 oktober 2022
    ‘Je hoeft echt niet elke dag blij te zijn’ zei mijn grootmoeder vaak. ‘Als je de balans maar houdt’. En jij bent net als ik geen Marie Kondo…gewoon lekker rotzooien in je spullen, in je hoofd, in je hart.
  8. Hermien:
    4 oktober 2022
    Geniet met volle teugen van je laatste etappes.
  9. Roel van der Meulen:
    4 oktober 2022
    Wat is het ontzettend mooi daar.
    Zet hem op het laatste stukje!!
  10. Peter:
    4 oktober 2022
    Joh nog 2 dagen, en als ik dit schrijf nog maar 1,5...wat knap! Helaas moet ik zo iafscheid nemen van elke dag even meereizen. Jammer.
    Enuhhh die huisjes, opslag van de oogst, vooral graan. De poten zijn zo gemaakt dat muizen en ratten er niet langs omhoog naar binnen kunnen😉