Dag 43 Ribadiso da Baixo - O Pedrouzo

4 oktober 2022 - Pedrouzo, Spanje

Wat een verschil met gisteren! Vandaag een dag op rolletjes.

Behalve afgelopen nacht dan. Ik lig op een kamer met meerdere snurkers. En niet zo'n beetje. De dame naast mij snurkt zo hard, daar zijn geen earplugs tegen bestand. Zelfs met mijn vingers mijn oren dichtdrukken blijkt geen afdoende oplossing. Ik kijk op mijn telefoon en zie dat het 0.48 uur. Dat wordt een lange nacht zo!  Het gaat maar door en ik heb de neiging om op te staan en even een ruk aan haar stapelbed te geven. Ik erger me groen en geel. Zij slaapt heerlijk, maar houdt iedereen uit de slaap. Zo niet oké!!

Ik bedenk me dat ik zeker niet in slaap ga vallen als ik me zo lig te ergeren. Maar slapen kan ik ook niet. Ik pak mijn telefoon en ga dan maar verder lezen in mijn ebook. Na een tijdje lezen word ik toch wel moe en het snurken is ineens een stuk minder. Uiteindelijk val ik toch nog even in slaap. Ik ben al wakker als om 6.30 uur mijn wekker gaat.

Ik sta op en loop om 7.15 uur de albergue uit. Ik had verwacht dat het drukker zou zijn, maar er zijn maar een paar pelgrims onderweg. In een donker bos lopen 2 mannen zonder verlichting, maar wel met muziek schallend uit een boxje. Ik moet me zo inhouden om er niet iets van te zeggen. Ik vertrek vroeg om in stilte te kunnen lopen, maar ik weet dat iedereen het op zijn eigen manier doet. Dus versnel ik mijn pas en zorg dat ik zo snel mogelijk buiten geluidsafstand van de box ben.

20221004_074447

Zo kom ik onderweg ook nog wat volop kwekkende Italianen tegen. Je gooit er een kwartje in en het ratelt maar door.

Terwijl het nog donker is passeer ik een paaltje dat me laat weten dat het nog minder dan 40km is tot Santiago. Een dappere dodo doet dat in één dag, maar ik ga gewoon nog een dagje extra genieten.

20221004_072232

Verder valt het zoals gezegd mee qua drukte onderweg. Het is wel veel drukker bij de cafeetjes. Zo ook waar ik mijn 2e ontbijt neem. Het zonnetje begint dan al wat te schijnen.

20221004_093644

Het is soms ook een kwestie van de juiste timing wanneer te vertrekken bij de cafeetjes. Als ik weer ga lopen, loop ik weer een heel stuk bijna alleen.

20221004_08555320221004_090142

20221004_090656

Wat bijzonder is aan vandaag is de hoeveelheid eucalyptusbossen waar ik doorheen loop. Mijn geur is niet super, maar als ik een laaghangend blaadje pluk is de geur overduidelijk.

20221004_090920

In de afgelopen 6 weken ben ik al heel wat gedenkplekjes tegen gekomen van pelgrims die onderweg zijn overleden. Ik sta altijd even stil bij zo'n plekje, want daar is iemand die een droom had, net als ik, om ooit in Santiago aan te komen, er niet in geslaagd deze droom te verwezenlijken en nooit meer thuis gekomen. De laatste dagen maken deze gedenkplekjes nog meer indruk, want zo dichtbij...en toch zo ver weg. Verdrietig.

20221004_091911

Het lopen gaat makkelijk vandaag. De route is ook niet heel ingewikkeld. Natuurlijk gaat het op en neer, maar prima te doen.

20221004_10044220221004_10061720221004_10185020221004_10244420221004_10470720221004_11163820221004_111906

Met de ervaring van gisteren heb ik de albergue gemeld dat ik er tussen 14 en 16 uur zal zijn. Dat ga ik makkelijk halen, ik schat zelfs in eerder, dus rond half 10 stop ik nog een keer voor een kopje thee.

20221004_113705

Ik voel me goed vandaag en loop in de ochtend lange tijd met een grote glimlach op mijn gezicht. Het voelt bijzonder en ook dubbel om op de paaltjes het aantal kilometers tot Santiago zó snel te zien afnemen.

20221004_125127

20221004_130042

Nog minder dan 20 km te gaan. Bij de gedachte dat ik morgen Santiago ga binnenlopen voel ik al tranen opkomen. Wat een bijzondere reis is dit geweest!

Ik neem me voor om de laatste dag morgen rustig aan te doen en extra te genieten.

1. Ingrid:
    4 oktober 2022
    Tjeetje nog minder dan 20 km, niet te geloven dat is normaal gesproken gewoon een lekkere wandeldag en dan ben je er..... zo knap van je ..
    Geniet morgen van je laatste dag😘
  2. Roel van der Meulen:
    4 oktober 2022
    Wow, het laaste stuk is wel heel erg snel gegaan. Wat bijzonder mooi allemaal weer. Geniet extra van laatste dag.

Mooie binnenkomst gewenst
  3. Lidwien:
    4 oktober 2022
    Zó bijzonder dat je dan, na zo lang verheugen en uitstellen, toch ‘ineens’ in Santiago gaat arriveren. Geniet van de laatste etappe! En lach om die herriemakers, ze horen er kennelijk bij, bij jouw camino…
  4. Elly:
    4 oktober 2022
    Geniet van je laatste etappe… wat een mooie “reis”
  5. Anita:
    4 oktober 2022
    Geniet morgen van de laatste kilometers!! 😘
  6. Tilly:
    4 oktober 2022
    Wat zijn de weken omgevlogen! (voor ons dan). Nog 20 kilometer....Geniet er morgen maar goed van en sla alle mooie momenten op in je hoofd in een kostbaar laadje en koester deze. 😘
  7. Ⓜ️Marleen Kaarsemaker - van der Kuip:
    4 oktober 2022
    Onvoorstelbaar Antoinette, morgen loop je Santiago binnen….wat een reis, zo’n val en nu is het bijna zo ver….hoop dat je goed slaapt en lekker uitgerust morgen op pad kan gaan, enjoy it!
  8. Eric-Jan:
    4 oktober 2022
    Bijna daar en nog steeds aan het genieten.
    Wat moet het gaaf zijn om morgen het Plaza del Obradoiro op te lopen! Laat je ons meegenieten in woord en beeld?
  9. Gertruud:
    🙏🏻💙
  10. Menke Plate:
    Bijna !!! X
  11. Veronique Stern:
    4 oktober 2022
    Wat moet dat bijzonder voelen, dat je nu je doel in zicht hebt. Maar misschien was de reis wel belangrijker…
  12. Jiska:
    4 oktober 2022
    Geniet ervan morgen. Topper!
  13. Carlo:
    5 oktober 2022
    Chapeau, chapeau en nogmaals chapeau.
  14. Marianne Brouwer:
    5 oktober 2022
    grote bewondering voor je Antoinette.......morgen is het zover, geniet ervan!
  15. Annette:
    5 oktober 2022
    Ik ben nu al trots op je. En vandaag mag je dan Santiago binnen lopen. Hoe bijzonder! Geniet van de laatste kilometers. X
  16. Marcel:
    5 oktober 2022
    Wat een topper. Wat een avontuur. Wat een belevenissen. Wat een hoop nieuwe vrienden. Wat een ……