Dag 4 Roncevalles - Zubiri

26 augustus 2022 - Zubiri, Spanje

Het pelgrimsdiner gisteren was verdeeld over 2 locaties. In de locatie waar ik zat kende ik nog niemand, dus weer wat nieuwe mensen ontmoet, waaronder Keith uit de UK, Yvonne een Nederlandse vrouw en Grace uit Canada. Het eten was prima en om half 9 lag ik denk ik op mijn bedje. En strak om 22 uur ging het licht uit. Helaas lag ik ongeveer naast de badkamer en ja, helaas moeten pelgrims 's nachts ook gewoon plassen. Wel jammer dat mensen dan niet bedenken dat het niet handig is om op je slippers of piepende sandalen naar de wc te gaan. Kortom, ondanks de earplugs, was het weer een slechte nacht. Helaas was mijn telefoon niet genoeg opgeladen, waardoor ik de tip van Erik (luisteren naar binaural beats) niet kon uitproberen.

Ik was even in de verleiding om de route voor vandaag te bekijken, maar heb mijn boekje in de tas gelaten. Ik heb er de afgelopen dagen überhaupt niet in gekeken. Waar ik normaal gesproken graag dingen plan en weet van tevoren, kan ik hier veel makkelijker loslaten. Dus ook geen albergue geboekt vooraf. Ik hoop dat ik dat kan volhouden. Het voelt goed om te stoppen en een plek te zoeken als de benen niet meer willen.

Vanmorgen om 6 uur stipt ging het licht weer aan, maar voor die tijd waren er al diverse mensen in de weer.

Helaas vertelde de dame van het bed tegenover dat het regende. Helaas dus starten in de regen (en niet zo'n beetje).

Net voor het ontbijt kwam ik Anja tegen. Zij vertelde dat ze om 7.30 uur zouden gaan lopen en als ik dat wilde zou ze op me wachten.

Ik heb de hele dag weer met Anja, James en Dominique gelopen. We lopen ongeveer hetzelfde tempo en het is prima om af en toe een pauze te vragen.

De koffie bij het ontbijt was kennelijk niet te drinken, dus gelijk bij de eerste gelegenheid (na ongeveer een half uurtje) de cafeïne behoefte van mijn medepelgrims aangevuld.

20220826_080915

Ik was bang dat de enorme poncho die ik had gekocht misschien niet uit mijn backpack zou komen (of ik hoopte het alleen), maar de eerste uren steelde ik de show als een soort gebochelde van de Notre Dame. Ach, maar no worries, iedereen liep er zo bizar bij.

20220826_091023

20220826_084025

Pfff, ik had het zo heet in die poncho, dat ik me op een gegeven moment hardop afvroeg welke kant van mijn poncho natter was, de binnen- of de buitenkant🤣 Helaas was het het eerste, dus toen het enigszins kon heb ik dat kreng uitgetrokken

20220826_11062220220826_110648

20220826_110629

Het thema van vandaag was 'keep smiling' want pfff, het was best zwaar. Halverwege dacht ik nog vandaag verder te lopen dan Zubiri en ik denk dat we dat misschien allemaal dachten, maar de laatste kilometers was het continu dalen op een pad met veel losliggende stenen. Wat was ik blij met mijn wandelstokken.

20220826_115006

20220826_115913

Uiteindelijk kwamen we na 7 uur lopen om ongeveer 14.30 uur aan in Zubiri. Helemaal kapot en niet bereid om nog een stap te zetten, belden we bij de eerste albergue aan. Gelukkig was daar plek (voor 15 euro per bed) en delen we samen een kamer.

Wat heerlijk is het om vervolgens de weelde te voelen van warm water over je zere lijf. Mijn benen doen pijn en de spieren van mijn schouders naar mijn nek staan vol op spanning. Haha, ik denk dat ik er over een paar weken uit zie als een bodybuilder. Grappig dat ongeveer alles pijn doet, behalve mijn voeten. Maar wat is het gaaf om hier te lopen! Ik was al op de tweede dag mijn besef van tijd kwijt (het thuislaten van mijn horloge was een goede keuze). Ik moet nu op de foto's terugkijken wat de tijd was waarop ik ergens was.

We hadden nog niet echt tijd genomen voor de lunch, dus na het douchen hebben een restaurantje opgezocht en hebben we lunch en diner gecombineerd.

20220826_164540

20220826_164605

Onze albergue ligt aan een stromend riviertje en ik denk dat wij de beste kamer hebben met een balkon met uitzicht op de rivier.

Na het eten nog even heerlijk mijn voetjes in het koude water gedompeld. Ik denk niet dat ik nog veel ga doen vanavond. Ben heel benieuwd hoe ik morgen mijn bed uitkom (als ik er nog uitkom)

20220826_183009

De route was prachtig maar zwaar. Wat filosofisch bedacht ik me onderweg, samen met Anja, dat we het kennelijk moeten verdienen om te mogen genieten van de schoonheid onderweg.

Morgen door naar Pamplona!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Tilly:
    26 augustus 2022
    Mooie poncho! Vaker gezien tijdens onze tocht geloof ik. En ondanks dat je nu geen voet meer voor de andere krijgt, gaat het je morgen zeker weer lukken. Geniet van alles om je heen 😊
  2. Eric-Jan:
    26 augustus 2022
    We zagen gisteren bij de Vuelta al dat het regende in Bilbao, dus nu ook bij jou. Mooi die blauwe smurfenponcho;). Het is grappig om te lezen dat alles zoals je had voorgesteld hoe het zou zijn ook daadwerkelijk zo gebeurt. De mooie ontmoetingen onderweg, het belabberde slapen, spierpijn, vroeg naar bed en vroeg op.... We wachten elke dag weer op je nieuwste verhalen.
  3. Marcel:
    26 augustus 2022
    Whow, ik begin nu toch wel wat jaloers te worden. Wat een mooie verhalen en foto’s. Keep on going.
  4. Martin Pos:
    26 augustus 2022
    Wat een mooie ervaring tot nu toe. Prachtig wat je in zo'n korte tijd allemaal kunt meemaken. Hou vol, geniet en blijf jouw mooie verhalen schrijven, dan kunnen we meevoelen wat je allemaal beleeft. Succes
  5. Martijn:
    26 augustus 2022
    Mooie verhalen Antoinette! Leuk om zo op de hoogte te blijven van je belevenissen.
  6. Ingrid:
    26 augustus 2022
    Zo mooi om te lezen dat je een pelgrimstocht aan het maken bent met alle ongemakken en jouw belevenissen, maar ook het loslaten van waar we normaal gesproken zo met bezig zijn zoals tijd. Hou vol lief zusje ben zo trots op je😘
  7. Elly:
    Mooie verhalen, mooie foto’s. Genieten en een btj afzien. Super 👍👍
  8. Peter:
    27 augustus 2022
    Ja ponchos zijn vaak van binnen het natst🤣 die laatste zin blijft haken "we moeten het verdienen om te mogen genieten van de schoonheid onderweg.... We gunnen ons de tijd niet, dat moeten zit in onszelf! Ik gun je een wandeltocht waarin het woord moeten uit je leven verdampt
  9. Erik te Loo:
    27 augustus 2022
    Mooi geschreven! Het is niet erg dat je aan het einde van de dag PHPD (pijntje hier pijntje daar) hebt. Als het bij het wakker worden maar een stuk minder is. Ultreia!
  10. Bregtje:
    27 augustus 2022
    Leuk om je te volgen Antoinette! Ik merk dat ik nu al uitkijk naar een nieuw verhaal!
  11. Els:
    28 augustus 2022
    Wat heb je in korte tijd al veel moois gezien, beleefd en allerlei nieuwe mensen ontmoet. Leuk om te lezen!