Dag 34 rustdag in Ponferrada

25 september 2022 - Ponferrada, Spanje

Weet je wat zo heerlijk is als je voor 2 dagen een eigen kamer hebt in een hostal? Je kunt opstaan wanneer je dat zelf wilt!

Dus ik ben tot na 8 uur in bed gebleven, daarna rustig opgestaan en gedouched. Ik heb me voorgenomen om weer naar hetzelfde ontbijttentje te gaan als waar ik gisteren was, omdat ik zag dat ze daar yoghurt hebben met fruit en eigengemaakte granola. Daar heb ik zoveel zin in!

Oei, het is zondagochtend en het lijkt wel of alle Spanjaarden gezellig samen op pad zijn, met familie of met vrienden. Het is superdruk in het ontbijttentje, maar gelukkig komen er ook veel pelgrims en die blijven niet zo lang, dus is er al heel snel een tafeltje voor mij vrij. Terwijl ik mijn yoghurt eet (die heerlijk is en smaakt naar thuis) kijk ik in mijn camino boekje wat ik morgen ga doen. Mijn teen voelt niet beter of slechter dan gisteren, maar ik wil morgen echt weer gaan lopen. Ik ga proberen 15 km te lopen tot Cacabelos.  Er zijn tussen Ponferrada en Cacabelos nog 3 dorpjes, dus voldoende gelegenheid om rustig aan te doen en te rusten onderweg.

20220925_112450

Wat mij gisteren niet zo was opgevallen, maar vandaag wel heel erg is de galm in het ontbijttentje. Wat een herrie produceren al deze mensen. Ik merk dat er niet goed tegen kan, dus als ik mijn ontbijt op heb, loop ik weer naar buiten.

Ik heb nog ongeveer 2 uur voordat het kasteel van de Tempeliers sluit. Het gaat daarna pas weer om half 5 open. Als ik nu ga, kan ik de middag gebruiken om mijn teen te laten rusten.

Het kasteel valt me tegen. Het is mij iets te veel opgelapt met trappetjes en hardhouten tussenvloeren. Niet heel authentiek meer. Toch vermaak ik me wel een uurtje binnen.

20220925_11472820220925_11542920220925_11582220220925_12112220220925_12290420220925_124020

20220925_124352

Het uitzicht op de omgeving is vanuit het kasteel wel weer heel prachtig.

20220925_120750

Ik heb me voorgenomen om vanmiddag lekker even al mijn was te doen in een wasserette. Oeh, ik kijk er al naar uit! Allemaal weer schone frisse kleren en een frisse lakenzak.

De wasserette is aan de andere kant van de rivier, net als mijn hostal. En om niet heen en weer te blijven lopen, ga ik maar vast wat lunchen op een terras. Even iets kleins. Ach, en ik heb vakantie, dus bestel ik er gewoon een glas rode wijn bij.

20220925_131929

20220925_132557

De terrassen zitten helemaal vol met locals. Heerlijk om te zien hoe zij hun vrije zondag doorbrengen op deze zonnige dag eind september. Het is in de zon nog best lekker, hoewel er een wat frissig windje staat. Gisterenavond was het zo koud dat Anita en ik ergens binnen hebben gegeten.

Rond half 3 neem ik mijn intrek in de wasserette. Verplicht een uurtje wachten op de wasmachine en de droger. Het valt me op dat hier best veel gebruik wordt gemaakt van de wasserette en ik vraag me af of dit mensen zijn die gewoon geen wasmachine hebben thuis of dat deze stuk is? Ik heb geen idee, maar ik vind het maar wat makkelijk en zeker omdat deze wasserette ongeveer om de hoek ligt van mijn hostal. En hij ziet er nieuw en superschoon uit.

20220925_144318

Na een uur heb ik weer een volle tas met schone en heerlijk ruikende was. Hoe gelukkig kun je daar van worden?

Ik had gehoopt dat er vandaag nog ergens een supermarkt open zou zijn om iets te halen voor het eten van vanavond, maar helaas, alles is dicht.

Morgen weer lekker aan de wandel!!

1. Kristīne:
    25 september 2022
    Jij maakt er werkelijk je eigen feestje van! Heerlijk!! En proost!
    Wandelze morgen weer!! 😀
  2. Ⓜ️Marleen Kaarsemaker - van der Kuip:
    25 september 2022
    Lieve Antoinette, hoop dat je al heerlijk slaapt....het is fijn om jouw blogs te lezen en soms lees ik het weer even opnieuw van een paar dagen geleden. En ook al 'werd jij even stilgezet', in je blogs zitten zoveel mooie betekenisvolle ervaringen en belevenissen, prachtig! Nu nog wat energie, kracht en positiviteit voor jou, voor je blessure en morgen weer vol vertrouwen verder vervolgen....zien, voelen en beleven wat de Camino jou nog meer gaat brengen, ik zie uit naar je blog! 💕
  3. Roel van der Meulen:
    Heel veel succes morgen.

En wat leuk: je verhaal over het ontbijttentje.

Doet mij denken aan m'n tripje met Daan naar Parijs. Elke ochtend ontbijten bij zo'n tentje omdat het zoveel leuker is dan het hotel. Herinneringen die we nooit meer kwijt raken.
  4. Marian Florissen-Schuurman:
    25 september 2022
    Ook wel zo eerlijk, ik aan het werk morgen..dan jij ook😉 succes,
    Hoop dat je je metertjes weer kan maken. ❤️
  5. Jiska:
    25 september 2022
    Lieve Antoinette, ik liep wat achter met het lezen van jou leuke reisverhalen. Het leven vol ups en downs, hoop, liefde, verdriet, geluk en toeval of niet komen echt allemaal bij je voorbij. En jij houdt het vol kanjer, wat doe je het goed 😘 dus geef jezelf gewoon de tijd🙏
  6. Jiska:
    25 september 2022
    Vergeet ik je helemaal succes te wensen morgen met je volgende stappen😊. Toi toi
  7. Peter:
    26 september 2022
    Hoi hoi, zo heeft rust dus ook heel veel goeds lees ik, dat is fijn. En met dat je ruimte krijgt in je hoofd ontstaat ook beeld van dat wat je niet hoorde (zoals herrie), maar ja dan kun je wat kiezen he! En over die was, veel Spanjaarden hebben geen wasmachine en doen de was buiten huis. Veel succes morgen! Peter