Dag 30 Astorga - Foncebadón

21 september 2022 - Foncebadón, Spanje

Wat een heerlijke dag vandaag!

Ik heb mijn wekker op 6 uur staan en als ik opsta realiseer ik me dat ik van ongeveer 21.30 tot 3.00 uur geslapen heb en daarna misschien ook nog een beetje. Yeah! Bel de Barneveldse krant!

Ik loop om ongeveer 6.45 uur de albergue uit. Het is best nog wat frisjes en normaal gesproken loop ik mezelf aardig snel warm. Maar ik kom niet op gang vandaag en blijf het dus ook koud houden. Zeker zolang de zon nog niet op is. Maar ik heb een albergue voor vanavond gereserveerd, dus ik laat het maar even gebeuren. In mijn eigen tempo ga ik er ook komen vandaag. Dat is een van de dingen die ik hier geleerd heb. Ook de mensen die langzaam gaan komen aan. Dus ik ook vandaag.

Onderweg sta ik een paar keer stil om achterom te kijken naar de opkomende zon. Het valt me op dat sommige mensen alleen de blik op vooruit hebben, terwijl terugkijken zoveel moois laat zien.

20220921_08093720220921_08152920220921_08211320220921_08335820220921_083402

Na ruim 2 uur kom ik aan in Santa Catalina de Somoza. Daar eet ik bij een albergue kort mijn 2e ontbijt. Een kop thee, verse jus d'orange en een flink stuk heerlijke citroencake. De albergue ziet er overigens fantastisch uit met een soort van patio. Om te onthouden voor de volgende keer😆

20220921_08511420220921_091643

Na de meseta is het landschap een verademing. Het is zoveel mooier met de bergen op de achtergrond.

20220921_092630

Om 10 uur passeer ik het paaltje waarop staat nog 250 km te gaan tot Santiago. Het gaat echt snel nu.

20220921_100343

In het volgende dorp El Ganso loop ik een aantal terrassen voorbij. Ik bedenk me dan dat het nog 8 km is tot het volgende dorp en ik misschien toch nog even een rustpauze moet inlassen. Maar ik heb eigenlijk niet zo'n zin om terug te lopen. En dan zie ik ineens een klein bordje langs de weg van een albergue waar ze koffie en thee hebben. De oude baas zet een heerlijk potje thee voor me. Ik heb de tuin voor mij alleen.

20220921_101923

Ik heb de gang nog steeds niet te pakken als ik om 12 uur aankom in Rabanal del Camino. Net daarvoor zit weer een pad door het bos met rotsen en losse keien waar ik blij van word. Eindelijk weer een beetje uitdaging onderweg en genieten van lopen in de natuur. Dus ondanks dat ik niet snel loop, loop ik wel blij te wezen.

20220921_10490220220921_10491020220921_11221420220921_11351320220921_114506

Ik neem me voor om in Rabanal wel even een lekker pauze te nemen en te lunchen. De laatste 6 km naar Foncebadón kent een stijging van ongeveer 300 meter in 5,5 km. Ik kan maar beter goed uitgerust en voorbereid zijn. Ik verwen mezelf met een overheerlijke hamburger. Gewoon, omdat ik daar heel veel zin in heb.

Na een uurtje voel ik dat ik er klaar voor ben. Grappig, want ik weet dat ik die flinke klim nog moet doen, maar ik voel me ineens heel sterk. Ik zeg als ik wegloop tegen mensen 'I am going to beat the mountain'

20220921_13072920220921_130845

Bij het verlaten van het dorp maak ik mijn koelsjaal nat en vul ik mijn flessen water bij. Het is ondertussen al best heel warm en de zon straalt aan een strakblauwe hemel. Beter maar wat extra meenemen.

Wauw, het pad naar boven is niet makkelijk, maar ook niet van het ergste soort. Weer een rotsachtige ondergrond met losse keien, dus ik moet wel even goed mijn aandacht erbij houden. Gelukkig heb ik mijn extra benen (lees: stokken).

20220921_134609

Op een gegeven moment vraag ik me af of er ooit nog een einde komt aan deze weg? Het pad is smal en omringd door bomen dus geen dorp in de verte om op te focussen. Ik kan niet verder kijken dan de volgende bocht in de weg.

En dan ineens heb ik een soort Cruijffiaans inzicht 'je bent er pas als je er bent'. Het wel of niet weten maakt niet dat ik er sneller ben. Het ermee bezig zijn maakt wel dat ik minder in het nu ben en minder geniet van het prachtige pad waar ik loop. Ik laat het los en geniet van de omgeving. Waarbij ik wel ieniemienie drinkpauzes inlas. Dat helpt om niet oververhit te raken.

Na 1,5 uur klimmen bereik ik Foncebadón. De albergue die ik geboekt heb ligt gelijk aan het begin van het dorp en het doet gezellig aan.

Na het douche- en wasritueel ga ik lekker in de tuin zitten met een glas sangria. Daar ontmoet ik Vera, een Nederlandse, en Jael uit Israel.

20220921_20175220220921_201850

1. Eddy:
    22 september 2022
    Wat een goede slaap wel niet met een mens kan doen.
    Positive vibs al along. Lekker door gaan zo :)
  2. Peter:
    22 september 2022
    Ah Foncabadon.... herinneringen komen terug en ik zoek in mijn dagboek.. er staat "Altijd al eens in Foncebadon willen slapen. Daarheen dus. En of de “de duvel ermee speelt” eerst lopen er vele mensen op mijn pad, maar u ineens, het is droog, warm, stoffig, steil, geen mens te bekennen. Gelukkig helpt de dichtregel “vergeet je niet te genieten, dacht ik laatst” en weet ik "het goede" te zien, en kom ik vrolijk en ontspannen aan. " mooi jou opmerking "ook mensen die langzaam gaan komen aan"! een feest van herkenning. Elke dag zie ik uit naar je blog. veel plezier daar! peter
  3. Ⓜ️Marleen Kaarsemaker - van der Kuip:
    22 september 2022
    'I am going to beat the mountain' 😂.....hilarisch, die houden we erin! #youcandothis !!
  4. Dave:
    22 september 2022
    Nog "maar"250 km? Hoe voelt dat voor je?
    Ik ben nu pas bij met het lezen van je blog. Je schrijft zo beeldend, dat het soms lijkt alsof ik je het hoor vertellen. Heel inspirerend.