Dag 24 Sahagún - El Burgo Ranero

15 september 2022 - El Burgo Ranero, Spanje

Gisterenavond bedacht ik om maar eens een dagje niet vroeg op te staan en misschien maar 10 km te lopen. Net voor ik ga slapen wijst Frida me erop dat het bed boven mij nat is. Het dak is kennelijk lek. Ik hoorde al een vreemd geluid, maar kon niet thuisbrengen wat het was. Gelukkig zijn de matrassen bedekt met plastic, dus ik waag het erop dat ik droog blijf.

Ik zet de wekker om 7 uur, maar ben dan natuurlijk al wakker. Ik doe lekker rustig aan, want ik heb nog tot 8 uur voordat ik de albergue uit moet. Ik heb weer yoghurt en mango als ontbijt. Mjammie.

Het is de eerste keer dat ik schoonmakers zie in de albergue en ik ben echt als een van de laatsten weg. Ik wijs de schoonmaakster nog wel even op de lekkage voor ik vertrek. Samen met Frida loop ik om 8 uur de albergue uit. Zij wil eerst koffie drinken, dus ga ik alleen op pad. Nu ik voor het eerst na zonsopkomst vertrek voel ik me een beetje een toerist. Ik zie veel meer van de stad dan normaal en neem wat tijd om foto's te maken.

20220915_08100220220915_081329

20220915_081552

Via een oud bruggetje verlaat ik Sahagún.

20220915_081954

De route ligt daarna weer voornamelijk langs de weg en het uitzicht is niet heel spectaculair.

Na ruim 2 uur bereik ik Bercianos del Real Camino. Net voor het dorp ligt een grote albergue met een bar. De tuin en het terras nodigen uit om even te gaan zitten. Ik kan dan ook rustig even nadenken of ik hier ergens wil blijven of dat ik toch 8 km doorloop naar het volgende dorp. Maar eerst geniet ik in de zon van een kopje thee, een verse jus d'orange en een boterham met kaas die ik zelf heb meegenomen.

20220915_105749

Ik zit in tweestrijd. Hier blijven en lekker de rest van de dag relaxen of doorlopen en een risico nemen dat er geen bedden beschikbaar zijn. Ik zie nl dat er maar 2 of 3 albergues zijn. Het is nog 8km lopen dus een snelle rekensom leert me dat ik rond 13 uur zal arriveren. Ik vind het best spannend, maar ik neem het risico.

20220915_115008

20220915_115207

Ik loop eigenlijk best lekker, alleen de laatste 3 km niet meer zo, maar hé, iets meer dan een half uur is te doen. Gewoon de ene voet voor de andere zetten. Niet meer dan dat.

De lucht ziet er al langere tijd dreigend uit en er valt een enkele druppel uit. Niet genoeg voor operatie regenhoes en regenjas.

Net voordat ik het dorp inloop begint het harder te regenen. In de hoop dat er een albergue aan het begin van het dorp is, loop ik nog even door in de regen. Ik kan niet gelijk een albergue vinden dus onder een boom doe ik toch mijn regenhoes om mijn backpack en trek snel een jackje aan.

Via google maps vind ik een albergue. Er lopen 2 jonge mannen achter bij en bij de albergue aangekomen vertellen ze dat de municipal (gemeentelijke herberg die niet werkt met reserveringen) vol is. Fingers crossed dus dat hier een bed is.

Gelukkig is dat zo. Ik heb zelfs nog een onderste bed van het stapelbed!🥰

Ik ben de eerste in de slaapzaal dus ik ga gauw douchen voordat de meute binnenkomt. Aahhh, de eerste douche heeft geen warm water. Nu het buiten kouder is, kan ik echt niet douchen met koud water. Ik wikkel mezelf in mijn handdoek en duik een andere douche in. Gelukkig is daar wel warm water. Pfff.

Mijn handwasje laat ik even voor wat het is. Het is veel te vochtig buiten, dus mijn kleren zullen nooit op tijd droog zijn. Morgen even bedenken hoe ik dat ga oplossen.

Ik ga nu proberen wat te slapen. En dan zoek ik vanavond even een barretje om wat te eten en te bedenken waar ik morgen op wil koersen.

1. Roel van der Meulen:
    15 september 2022
    Het is toch echt een genot om elke dag je verhaal even te lezen. Ik merk dat ik eigenlijk best jaloers op je ben dat je dit doet. Het lijkt me echt helemaal geweldig. Wie weet....ooit

Succes schone zus ;-)
  2. Joke:
    15 september 2022
    Ik lees tegenwoordig ook iedere dag mee lieve Antoinette. Het voelt alsof ik je zie lopen in het landschap, je schrijfstijl is heel persoonlijk en leuk om te lezen. Je bent onderweg, waar naartoe is iedere dag weer een verrassing😘