Dag 2 Santiago - Cacabelos - Villafranca del Bierzo

8 oktober 2023 - Villafranca del Bierzo, Spanje

De nacht leek hoopvol te beginnen, maar na 2 uurtjes werd ik wakker en daarna heb ik niet veel meer geslapen.

Omdat we gisteren zo laat aankwamen hebben we vanmorgen de inschrijving gedaan en een stempel gehaald in ons pelgrimspaspoort.

Als ik samen met Joost de albergue uitloop, de frisse lucht inadem en de sterren aan de hemel zie schiet ik even vol. Ik denk aan vorig jaar en hoe ik dit gemist heb. Joost knijpt even in mijn hand en noemt me een bofkont, zoals ik mezelf noemde in mijn laatste facebook post.

Om de hoek bij een barretje eten we onze eerste 'tostada con tomate', waarschijnlijk niet voor de laatste keer want dat is hier een populair ontbijtgerecht. En terecht, want het is lekker.

20231008_081210

20231008_084638

Met de bus is het nog zo'n 2,5 rijden naar Cacabelos. Grappig hoe mijn herinneringen van vorig jaar hier weer tot leven komen. Ik herken niet alles, maar soms ineens een huis, een pleintje of een albergue waar ik sliep.

We starten in Cacabelos met een kopje koffie en thee.

20231008_122417

Ik ben vandaag weer aan Joost gekoppeld. Die loopt bijna helemaal zelfstandig, maar toch sta ik steeds op aan.

Het is al warm als we beginnen te lopen. De route heeft een aantal klimmetjes maar niet heel hoog. Ik kom aardig omhoog, ondanks dat ik weinig lucht heb en mijn keel door het inademen van de warme lucht steeds schraler lijkt te worden.

Het landschap is weer prachtig en ik geniet ervan.

20231008_130930

20231008_133936

Rond half 3 komen we aan in Villafranca del Bierzo. We hebben dan een kleine 10 km gelopen. Een rustige eerste dag.

Eerst even een drankje op het terras en dan checken we in bij de albergue in een mooi oud klooster.

20231008_14431720231008_181104

We hebben een hele lang slaapzaal met  lage bedden. Geen geklim en geklouter op een stapelbed. De slaapzaal is prachtig met bogen en uitzicht op de binnentuin.

20231008_163836

20231008_200643

Op een terras eten we met een groep van 4. Ik heb niet veel honger. Helaas hoest ik ook steeds meer, dus ik hoop dat ik vannacht niet de hele slaapzaal wakker houd.

20231008_165337

Nu gauw slapen en morgen weer een nieuwe dag. Ik voel me steeds iets beter, dus morgen ook vast weer.

1. Marcel:
    8 oktober 2023
    Wat goed zeg. Fijne tocht gewenst.
  2. Tilly:
    8 oktober 2023
    Denk aan je! 😘
  3. Willy Hardeman:
    9 oktober 2023
    Een inspirerende tocht gewenst!
  4. Jiska:
    9 oktober 2023
    Als ik dit lees, ben je waarschijnlijk al met dag 3 bezig. Hopelijk heeft het klooster je wat meer rust kunnen brengen en heb je goed geslapen. Wat een experience dit om te mogen beleven en ons mee te nemen in wat jij ziet en meemaakt. Prachtig 😘
  5. Veronique Stern:
    9 oktober 2023
    Heel veel plezier en mooie ervaringen!