Dag 11 Viana - Navarette

2 september 2022 - Navarrete, Spanje

Zo, ik zit er even helemaal doorheen!

Vanwege de blaren op mijn hielen liep ik vandaag (compleet voor schut, maar hier kan het gewoon) met sokken in mijn sandalen🙈

We (Anja, James, Frida, Dominik en ik) vertrekken deze morgen om 6.30. Ietsje later dan we hadden voorgenomen, maar we hebben gisteren heel gezellig gegeten in een barretje om de hoek bij de albergue en moeten om 21.50 uur met een snelle pas terug, omdat de albergue om 22 uur sluit.

Mijn voeten doen zeer, dus ik loop mijn eigen tempo.

Na ongeveer 1,5 uur passeer ik de grens naar de regio La Rioja. Ik denk op dat moment al dichtbij de Logroño te zijn, maar jeetje wat valt dat tegen. Het duurt nog heel lang voordat ook echt in de stad ben. En de stad is groot, dus er komt geen eind aan. In het eerste deel van de stad is geen winkel of barretje te bekennen. Ik loop al bijna een uur in de stad en begin me af te vragen of het nog wel goed komt en heb ondertussen wel erg veel behoefte aan ontbijt.

20220902_07530320220902_08155520220902_08201520220902_08381220220902_08384020220902_085442

Ik vraag aan een allerliefste oudere man in mijn beste Spaans (die 15 lessen hebben toch iets opgeleverd) waar ik in de buurt een bakkertje kan vinden. Hij wijst me de weg. Ik versta niet alles, maar genoeg om het te kunnen vinden. Voordat ik doorloop legt hij zijn hand op mijn arm en wenst me een buen camino.

Ik vind een barretje voor mijn ontbijt aan een drukke weg. Deze stad slokt me op. Ik weet dat ik hier zo snel mogelijk weer weg moet, terug de natuur in.

20220902_090513

Na heel veel straten en nog veel meer lijk ik eindelijk de stad uit te lopen, in de hoop weer wat natuur aan te treffen.

Maar ook dat valt tegen. Ik kom uit op een eindeloos lang verhard wandel- en fietspad. De mensen uit de stad lijken dit een heerlijke plek te vinden, er lopen er genoeg heen en weer. Maar ik vind het echt een deprimerend stuk. Ik bedenk me dat ik natuurlijk ook wel erg verwend ben met de Veluwe in mijn achtertuin.

20220902_10330520220902_103411

Ik hoor mezelf in mijn hoofd vloeken. Verdomde grote rotstad, verdomde blaren, verdomde loodzware wandelschoenen die aan mijn rugzak hangen en alleen maar heen en weer bungelen. Ik baal!! En dat zuigt me nog verder leeg.

Er is even een klein lichtpuntje als er een schattig eekhoorntje op mijn pad komt. Dat tovert een glimlach op mijn gezicht.

20220902_104753

Na bij een meertje te zijn aangekomen, wordt het pad meer een park.

Ik pauzeer wat vaker dan ik zou willen en ook in het park plof ik neer op een bankje. Ik durf het bijna niet, maar toch kijk ik hoe ver het nog is tot mijn eindbestemming voor vandaag. Pfff, nog 6,5 km. Ik praat mezelf moed in, zeg dat ik dat gewoon kan, maar elke vezel in mijn lijf zegt het tegenovergestelde.

En net op dat moment kijk ik naar rechts en zie ik Anja en Dominik aan komen lopen. Ik ben zo verrast! Dacht dat iedereen ondertussen wel op het terras zou zitten in Navarrete. Ik kan en mag even al mijn frustratie eruit gooien en dat helpt. Ik had hen even nodig. Denk nog even aan mijn woorden van een paar dagen geleden 'de camino zorgt voor je'. Bizar! Samen met hen loop (lees: sjok) ik de laatste kilometers. In het dorp moeten we dan ook nog een stuk steil omhoog. Maar daar is om 13 uur dan eindelijk de albergue. Ik hoop dat er nog plek is, want ik wil echt geen stap meer verzetten, behalve straks om wat te gaan eten.

20220902_12035320220902_12343420220902_130951

Na het douchen en wassen ga ik op bed liggen. Ik val bijna in slaap, maar net niet.

Door het dragen van mijn sandalen helaas een extra blaar opgelopen. Van de regen in de drup. Ik weet nu nog niet hoe ik ooit morgen weer ga lopen. Maar tot nu toe is het steeds gelukt, dus ik probeer moed te houden.....

Ook dit is onderdeel van de camino.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Veronique Stern:
    2 september 2022
    Sterkte, Antoinette! Leef met je mee. Helpt niet echt natuurlijk.
    Maar dikke knuffel van het hele bestuur 😘
  2. Tilly:
    2 september 2022
    Ik heb met je te doen. Die blaren zijn een behoorlijke last. Kijk ook uit dat je hierdoor niet anders gaat lopen, zodat je andere spieren gaat overbelasten. Loop je eigen tempo en boeien dat je sjokt. Ik weet dat je het kunt al voelt dat nu niet zo. Ben trots op je! 😘
  3. Kristīne:
    2 september 2022
    Sterkte Antoinette! Soms zijn er van die dagen die minder leuk zijn! Morgen is weer een nieuwe dag!
  4. Annette:
    2 september 2022
    Kop op! Na dalen komen echt weer toppen😘
  5. Carlo:
    2 september 2022
    hallo Antoinette, je lijkt een smal koppie te krijgen. Zorg je wel voor voldoende energie inname, eten dus? Kan ook heel wat schelen. Succes en geef je voeten wat tijd om te helen. Misschien dan niet in deze stad, maar op een meer idyllisch plekje. Het is toch geen race? Zorg dat je blijft genieten van dit avontuur.
  6. Roel van der Meulen:
    2 september 2022
    Oef, wat een zware dag is dit voot je geweest. Ook al hoort het erbij. Heel veel sterkte en wijsheid voor de komende dag(en).
  7. Ingrid:
    2 september 2022
    Wat een baaldag, pijn en geen inspirerende omgeving....pfff....zet 'em op. Ik leef met je mee. Zo bijzonder dat je op een moeilijk moment Anja en Dominik weer zag en ze je konden steunen. Toeval bestaat niet.
  8. Peter:
    3 september 2022
    Wat een dag en wat een tegenvallers, sterkte! Ook dit hoort erbij en brengt je tot de essentie! Lieve groet peter