Dag 12 Navarrete - Nájera

3 september 2022 - Nájera, Spanje

Gelukkig voel ik me vandaag een stuk beter dan gisteren.

Ondanks mijn slechte dag gisteren hadden we een hele gezellige avond gisterenavond. Ik bezocht de plaatselijke kerk, die echt prachtig was. Net op het moment dat ik binnen kwam draaide het Ave Maria. Ik ben even op een bankje gaan zitten en met mijn ogen dicht genoot ik van de muziek.

20220902_19004120220902_18512520220902_185224

We aten bij een restaurantje waar een Roemeense dame de meest waanzinnig lekkere gerechten op tafel zette. Vooraf een paddenstoelenrisotto van pastarijst en als hoofdgerecht overheerlijke calamaris. En dat alles voor 17,50!

20220902_200817

20220902_204322

Voor het eten had ik geregeld dat mijn backpack vandaag getransporteerd zou worden naar de volgende albergue. Hoewel het in eerste instantie een beetje voelde als valsspelen, weet ik vandaag dat dit niets te maken heeft met het wel of niet een echte pelgrim zijn, maar vooral met goed naar je lijf luisteren en lief zijn voor jezelf.

Deze morgen vertrekken Anja, Dominik en ik wat later dan normaal. Er staat slechts 18 km op de planning dus om 7 uur lopen we de albergue uit.

We zoeken naar iets waar we wat eten kunnen kopen. We vinden alleen een bakkertje die al wel aan het bakken is, maar de winkel is nog niet open. Het ruikt echt heerlijk. Vanuit de straat kijk ik naar binnen en zie een oude gebogen man in zijn eentje aan het werk in de bakkerij. Hij ziet er echt heel oud uit en het voelt dubbel. Enerzijds vind ik het geweldig dat deze man mogelijk nog steeds zijn passie en liefde in het brood stopt, anderzijds vind ik het heel triest om te zien dat deze man nog aan het werk is.

We besluiten om dan toch maar te gaan lopen. Na ongeveer een uur stoppen we even en kijken wat er nog in onze rugzakken zit. Mijn ontbijt bestaat uit een havermoutkoekje, een stukje brood met een babybel kaasje, een gedroogde abrikoos en een stukje chocolade.

Een uur later arriveren we in Ventosa, waar we ook Karen weer tegenkomen. Zij is een Amerikaanse die gisteren ook met ons at. We eten en drinken nog wat en lopen door.

Wat een mooie tocht vandaag. De camino leidt ons door een heuvelachtig landschap met overal wijngaarden. Het is wel duidelijk dat we in de Rioja streek zitten.

20220903_07480920220903_10071320220903_10263820220903_102756

20220903_102847

Ik loop wederom een dag op sandalen, maar heb voor de zekerheid wel wandelwol op een aantal plaatsen aangebracht. Elke stap is gevoelig, maar ik vind een manier van lopen die te doen is. Na een kleine stop onderweg arriveren we om iets voor 13 uur in Nájera.

Gelukkig is het gelukt met mijn backpack en is deze hier aangekomen. Ik vond het wel even spannend om mijn backpack vanmorgen achter te laten. Weer een ervaring rijker!

1. Erik te Loo:
    3 september 2022
    De pelgrim zit in je hart, niet in je rugzak…
  2. Tilly:
    3 september 2022
    Goed naar jezelf en je lichaam geluisterd. Dat is juist een teken van kracht! 😘
  3. Ingrid:
    3 september 2022
    Wat een heerlijke dag en mooie foto's. Goed voor jezelf gezorgd💪👍
  4. Harriette Campen:
    3 september 2022
    Hé Antoinette! Net al jouw reisblogs gelezen! Ontzettend gaaf dat je nu eindelijk aan het lopen bent! Wat hebben we het vaak op C1 gehad over hoe het zou zijn, wie je zou ontmoeten en wat het mentaal met je zou doen. Ik heb 2 dagen in 40 graden in Petra, Jordanië erop zitten en tijdens de pittige trails omhoog zo vaak aan je gedacht! Jij doet dit dagen achter elkaar! 😅. Zet hem op en dikke knuffel van mij!
  5. Eric-Jan:
    3 september 2022
    Mooie foto's, neem gerust een flesje mee🤣. Goed ook van die rugzak, als het helpt om te herstellen gewoon nog een dagje doen.
  6. Elly:
    4 september 2022
    Fijn te lezen dat het weer beter gaat. Topper ben je! En weer van die mooie foto’s.