Dag 32 Molinaseca - Ponferrada

23 september 2022 - Ponferrada, Spanje

Mijn slechtste dag op de camino!!

Ik slaap iets langer dan normaal. Het plan is om 23 km te lopen en de weg zal grotendeels vlak zijn. Ik heb dus niet zo'n haast. Rond 7.15 loop ik de trap af van de albergue. Het is donker in de gang en ineens KLABAM, lig ik onderaan de trap. Net de laatste trede gemist. Uit de tegenoverliggende kamer komen 2 mensen aangesneld, vragen of ik oké ben en tillen me omhoog. Mijn grote teen is dubbelgeslagen en voelt gelijk wat tintelig. Ik voel er nog even aan en als ik sta lijkt alles het nog te doen. Mijn been zal wel blauw worden.

Na van de schrik te zijn bekomen trek ik mijn schoenen aan en ga onderweg. Al gauw merk ik dat mijn teen toch wel gruwelijk veel pijn doet en huilend en alleen loop ik in het halfdonker over straat. De tranen zijn vanwege de pijn, maar ook omdat deze suffe val van de trap wel eens het einde van mijn camino kan betekenen.

Vraag me niet hoe, maar het lukt me om nog 7,5 km te lopen naar Ponferrada. Het is een grotere plaats dus daar zal ik bij een dokter mijn teen na laten kijken. Ik ben heel bang dat hij misschien wel gebroken is. Dat is dan echt einde camino!!

Bij de eerste albergue in Ponferrada vraag ik waar ik medische hulp kan krijgen. Ze verwijzen me naar een publieke medische post. Ongeveer voor de deur kom ik Isaac tegen, een Spanjaard die ik in Foncebadón ontmoette in de albergue. Hij heeft heel erg pijn in zijn rug en weet niet of hij de camino kan afmaken. Daarom heeft hij hier een rustdag. Hij biedt aan om mee te gaan naar binnen om te vertalen. Mijn camino-engel!! Het blijkt dat ik naar het ziekenhuis moet, omdat ze me op deze plek niet kunnen helpen. Isaac loopt met me mee en ook hier helpt hij me weer met de taal. Zo ongelooflijk lief. En wederom geen toeval, hij moet daar geweest zijn om mij te helpen.

In het ziekenhuis wordt een foto gemaakt van mijn teen. De pijn is ondertussen niet meer te harden. Gelukkig blijkt mijn teen niet gebroken, maar wel behoorlijk gekneusd. Het advies is om 2 à 3 dagen te rusten en niet te lopen. Nou, lekker dan. Ik weet het, ik heb tijd, maar ik verveel me bij voorbaat dood als ik zo lang op dezelfde plek moet blijven.

En de pijn in mijn teen is zo heftig, dat ik niet het vertrouwen heb dat ik over een paar dagen weer aan de wandel ben.

Vanuit het ziekenhuis bel ik naar een albergue voor een reservering voor komende nacht en laat me vervolgens door een taxi daar heen brengen.

Ik vraag een icepack en leg mijn voet een tijdje omhoog. Het is de eerste dag sinds ruim een maand dat ik me gruwelijk alleen voel en ik moet steeds huilen. Een Amerikaanse dame op de slaapkamer biedt heel lief haar hulp aan voor als ik iets nodig heb. Ik weet wat ik het meest fijn vind en dat is een eigen plekje. Ik boek voor morgen en overmorgen een privékamer met eigen douche in een hostel.

Omdat mijn teen wat gevoelloos wordt en ook mijn voetzool begint te tintelen bel ik voor de zekerheid nog even mijn eigen huisarts. Het zijn geen signalen om me zorgen over te maken en ook hij verwacht dat het over een paar dagen echt beter zal voelen. Fingers crossed.

Onderweg naar de farmacia voor mijn pijnstillers kom ik Anita tegen, een Nederlandse vrouw uit Breda. Ik ontmoette haar ergens onderweg. Als ik haar vertel wat er gebeurd is stelt ze gelijk voor om vanavond samen wat te eten. Heel graag. Ik geef haar mijn nummer en we spreken af even te appen over vanavond.

Omdat de farmacia best nog een stukje lopen (lees: strompelen) is, neem ik op de terugweg even een colaatje op een terras.

Helaas geen foto's vandaag. Lieve reacties zijn wel heel erg welkom😢

1. Erik te Loo:
    23 september 2022
    Je wordt nooit overreden door een Ferrari, altijd door een strontkar: geen spectaculaire val op een levensgevaarlijk pad, maar een traptrede missen.... Ongelofelijk balen Antoinette :-( Ik kan me je exit-schrik helemaal voorstellen. Maar, vertrouw er op dat die Spanjaarden best wat ervaring hebben met Camino-blessures. Dat advies van 2-3 dagen rust is wel ergens op gebaseerd. Er staat in Ponferrada een groot kasteel dat door de Tempeliers gebouwd is, dus qua drank zit je vast wel goed ;-) En je ziet ook nu dat er steeds mensen opduiken die het goede met je voor hebben. Ultreia!!
  2. Kristīne:
    23 september 2022
    Ach Antoinette!! Heel veel beterschap! Jij kan het! Soms gebeurt zoiets om even te stoppen. Kijk rond en kijk waarom jij juist daar moest stoppen! Dikke knuffel!
  3. Antoinette:
    24 september 2022
    Lieve Kristine, ik vond gisteren echt wel een 'minder goede dag' maar was vergeten je envelopje te openen. Dat heb ik net gedaan tijdens mijn ontbijt. Wat een feestje! Dank je wel, je hebt zojuist een big smile op mijn gezicht getoverd❤️ Ik ga het straks ophangen in mijn privékamer.
  4. Mirjam:
    23 september 2022
    Wat balen Antoinette! Duimen dat je over 2/3 dagen verder kunt! Hopelijk kun je in die tussentijd even tot rust komen!!
    Leuk om dagelijks jouw verhaal te lezen!
  5. Caroline:
    23 september 2022
    “Het zal ergens goed voor zijn”, die gedachte is in het begin om woedend van te worden. Maar misschien helpt het toch. Ik hoop met jou dat je snel herstelt en tot dat moment: het is wat het is dus blijf niet te lang hangen in deze gemoedstoestand maar doe er je voordeel mee. Rust wat, klets wat, lees wat en voor je het weet ben je weer op de been. Sterkte🙏!
  6. Tilly:
    23 september 2022
    Ach meisje, wat een ellendige situatie. Zou willen dat ik nu bij je was om je even een dikke knuffel te geven en om je te zeggen dat het goed gaat komen. Goed dat je ook je eigen huisarts gebeld hebt, maar ook daar wordt gezegd dat het over een paar dagen echt beter zal gaan, dus houd daar een beetje aan vast. Ik ga verschrikkelijk duimen dat het snel weer beter gaat! Je gaat het redden!!!! Dikke knuffel 😘
  7. Carlo:
    23 september 2022
    Nu even rust en denk aan de alchemist van paulo coelho, als je echt wilt, spant het hele universum zich in om dat te bereiken. Je loopt hem dus na een paar dagjes rust uit. Beterschap.
  8. Esther:
    23 september 2022
    Auw, wat balen zeg! Ik duim voor je en een knuffel op afstand! Doe rustig aan en probeer toch te genieten van een paar dagen rust, dan hoop ik dat je over een paar dagen weer aan de wandel kunt. Beterschap en sterkte!
  9. Peter:
    23 september 2022
    Ach Antoinette wat een pech, ik leef met je mee! Knap die 7,5 km met zon blessure. Laatst schreef je (in mijn woorden) dat nadenken over wat er komen gaat niet helpt. Dat is ook zo, dus maak er een prettig verblijf van in het nu. Geniet van de rust, gewoon omdat t kan! Hartsgroet peter
  10. Roel van der Meulen:
    Jeetje meid, wat heftig.

Hoop dat drie dagen rust voldoende zijn. Anders gewoon extra dagen pakken. Ik begrijp uit je verhaal dat je de tijd hebt. Dus gewoon je tijd pakken.

Positieve ervan is dat als je paar extra dagen "stilstaat" je weer andere mensen gaat ontmoeten.

Sterkte!! 😘
  11. Ma:
    23 september 2022
    Na zoveel lieve woorden moet je je gesterkt voelen,neem vooral je rust het thuisfront leeft met je mee. De engeltjes komen ook wel weer voorbij.dikke knuffel.
  12. Bregtje:
    23 september 2022
    Dit is ook ergens goed voor; zeker weten. Even rust nemen zal je vast goed doen. Ik geniet erg van je verhalen en zie als groot voordeel dat het nu een paar dagen langer zal duren. Liefs!
  13. Elly:
    23 september 2022
    Wat een pech. Hopen maar dat het snel beter gaat. Knuffel 🥰 Komt goed!!
  14. Marianne Brouwer:
    23 september 2022
    Wat een pech,maar met een paar dagen rust tippel je weer.Beterschap en heel veel sterkte in je eenzaamheid waren we maar in de buurt.
    Dikke knuffel van onsen ook een op je teen.
  15. Hermien:
    24 september 2022
    Take your time en ( even) lekker huilen. Een ongeluk zit in een klein hoekje / treetje. Vertrouw erop dat het snel geneest met de nodige rust. Je bent sterk genoeg om uit dit dalletje omhoog te klimmen. Kun je de komende dagen proberen te slapen/ uitrusten. Wat zei Johan C ook alweer ?
  16. Kristīne:
    24 september 2022
    Wat leuk Antoinette! Maak er je eigen feestje van!!! Slingers heb je nu! 😀 en nogmaals beterschap!
  17. Jeanette:
    Dikke knuffel!!😘😘
  18. Carina:
    24 september 2022
    Komt vast goed! Af en toe afzien hoort erbij! Maar wel echt rust nemen, dan herstel je het snelst! 😘
  19. Menke Plate:
    24 september 2022
    Balen zeg antoinette! Hopelijk helpen de rustdagen echt en klopt wat de artsen hebben gezegd! Sterkte !! Liefs
  20. Corine:
    24 september 2022
    Ach Antoinette, wat een schrik en pijn na zo'n (sullige) val van de trap. 'Gelukkig' alleen een zwaar gekneusde teen en kan je straks de Camino verder vervolgen. Wel een zware teleurstelling voor je. Probeer deze dagen je zinnen te verzetten; het gaat jou echt lukken na een oaar dagen verplichte rust. Dikke kus en knuffel voor jou.
  21. Ada:
    24 september 2022
    Wat een pech Antoinette. Gelukkig niet gebroken. Die paar rustdagen gaan vast helpen. Desnoods even in laten tapen. Knuffel en succes!
  22. Marcel:
    24 september 2022
    Ai, shit happens, (of hoe je dat ook schrijft) en helaas dus kennelijk ook bij de Camino. Maar ook dit ga je weer overwinnen. Dat voel ik aan mijn grote teen. En ieder nadeel heb zijn voordeel zoals een bekend orakel ooit zij. Gewoon ff lekker je rust pakken. En dan over een paar dagen: iet goat on ( eh verder).
  23. Annette:
    25 september 2022
    Oh, wat een pech🥲. Inmiddels een dag verder. Hoe is het nu ? 🙏
    Hou je haaks 😘
  24. Debora:
    25 september 2022
    Wat ontzettend mooi dat je door een “ongelukkige” val weer zelf ervaart dat je ten alle tijde wordt “geholpen” door wat en wie zich aandient. 🙏
    En die Camino loop jij uit, daar mag je op vertrouwen 😘