Dag 13 Nájera - Santo Domingo de la Calzada

4 september 2022 - Santo Domingo de la Calzada, Spanje

Gelukkig lukt het om vandaag weer op mijn boots te lopen. Met wat extra wandelwol bij de blaren gaat het vandaag best goed.

De dag begint weer vroeg. Het plan is om 6 uur weg te lopen, maar ik besluit toch eerst even wat te eten en daarbij heb ik zin om weer alleen te lopen, dus zeg tegen de anderen dat ze niet op me hoeven te wachten. Om 16.25 loop ik de albergue uit. Haha, het is in een stadje of dorpje altijd net of je spoorzoekertje doet met als opdracht 'zoek de gele pijlen'. Die zijn niet altijd even goed te vinden en zonder pelgrims voor je, moet je het toch echt zelf uitzoeken zo 's morgens vroeg. Gelukkig heb ik een aardig richtinggevoel en ben ik vrij snel het stadje uit. Daar tref ik inmiddels ook andere pelgrims. De meesten lopen met een lamp, maar omdat ik inmiddels graag in het donker loop en geen zin heb om in het schijnsel van een ander te lopen, laat ik diverse pelgrims passeren.

Het is prachtig helder, dus de hemel staat vol sterren. En weer wijst de poolster me de weg.

20220904_064054

20220904_064114

Ik neem de tijd om af en toe een tijdje stil te staan, me om te draaien richting de zonsopgang en te genieten van dit prachtige natuurschoon. De meeste pelgrims stuiven me voorbij alsof ze ergens de eerste trein moeten halen. Niet mijn manier om de dag te starten. Ik merk ook dat mijn lijf nog een beetje wakker moet worden.

Langzaam wordt het weer licht en is er meer zichtbaar van het landschap dat nog steeds bestaat uit veel wijngaarden. En toch ziet het er weer anders uit dan gisteren.

20220904_071857

Na een dik uur bereik ik Azofra. Bij het plaatselijke barretje tref ik ook Anja en James weer. Zij gaan net door, maar vlak achter mij loopt Dominik. Ik geniet van een heerlijk kopje thee en een glas versgeperste jus d'orange en dan loop ik samen met Dominik door.

Het is wel duidelijk dat het een stuk drukker is onderweg. Zo druk was het niet eerder. Gelukkig spreidt het zich tussen de dorpjes aardig uit, zodat er toch genoeg ruimte is om nog redelijk het gevoel te hebben alleen te lopen.

20220904_07472720220904_08524320220904_085303

20220904_101128

Dominik loopt een stuk sneller, dus raak ik hem uit het oog. Net voor het volgende dorpje is een heerlijke uitrustplek boven op de berg. Met geweldige stenen relaxstoelen. De koelte van de stenen stoel is heerlijk na de warme klim die ik net achter de rug heb. En het uitzicht is prachtig! Helaas ook hier wel een soort invasie van pelgrims, maar als ik wegloop blijven de meeste anderen nog even achter.

20220904_10250220220904_104005

20220904_103622

In het volgende dorpje loop ik langs een golfbaan. Ik krijg best zin om even een balletje te slaan, maar verder dan de wc kom ik niet😂

20220904_110053

Onderweg kom ik op een lantaarnpaal de volgende tekst tegen

20220904_111807

In eerste instantie loop ik er voorbij, maar ik wil deze tekst wat bewuster met me meenemen, dus loop ik terug en maak er een foto van.

Na weer een klein klimmetje te hebben gemaakt zie ik bovenop de heuvel weer een heel ander landschap. En het pad tekent zich voor me uit. Het is hier in ieder geval heel helder waar ik heen moet.

20220904_113514

20220904_113606

Bovenop de berg zie ik dan eindelijk Santo Domingo de la Calzada liggen. Ik maak op de top een filmpje draaiend om mijn eigen as (kijk even bij filmpjes als je nieuwsgierig bent). I'm on top of the world!

20220904_122716

Rond half 1 loop ik eindelijk Santo Domingo in en begeef me naar de plaatstelijke albergue. De anderen zijn hier al. Ik ben net gedoucht en moet nog het wasritueel uitvoeren als ze vragen of ik mee ga lunchen. Ik besluit om even hier te blijven. Het gezelschap is fantastisch, maar ik vind het ook lekker om even alleen te zijn.

20220904_16062220220904_16080520220904_161032

Ik heb nog wat brood en kaas en wat walnoten en rozijnen, dus ik besluit lekker in de tuin van de albergue te gaan zitten met een colaatje uit de automaat uit de keuken (want die heb ik wel verdiend).

Ga nu nog even op bed liggen en mijn benen wat rust geven. En daarna probeer ik naar de kathedraal te waggelen. Ik werd onderweg vandaag gewezen op het bijzondere verhaal van een kip en een haan die zich altijd in de kerk bevinden. Leuk om te lezen.

1. Tilly:
    4 september 2022
    Heerlijk om jouw verhalen te lezen. Hierdoor reis ik met je mee 😊
  2. Peter:
    5 september 2022
    wat een verhalen. Als je god aan het lachen wil maken, moet je tegen hem zeggen dat je een plan hebt gemaakt las ik laatst.....
    die auberges zijn wel luxe als ik die foto's zie! het eerste deel van mijn wandeling is in 2014, maar ook in 2019 was het minder ruim bemeten dan de foto's die jij stuurt. geniet ervan (of je het nu verdiend hebt of niet) , doet dat er eigenlijk toe?